Studentbloggen

Stay tuned – bokrecensioner coming up!

Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv…

Jodå, boken om hur man tar den lata vägen och låter miljön göra hela jobbet är snart utläst! Problemet är bara att den var bättre än jag trodde och väckte allsköns idéer och ambitioner till liv… Det var dessutom en bok som man inte bara läser utan också måste reflektera över och sedan agera genom att omvärdera en hel del beslut och arrangemang i sin omgivning. Så för att göra den helt och hållet rättvisa behöver jag ägna recensionen av den betydligt längre tid än jag hade räknat med. (Och sen behöver jag ytterligare tid att jobba mig igenom den rent praktiskt vilket sannolikt kommer att utmynna i några fler inlägg under våren.) Spännande grejer! Men ett hett förhandstips är att detta blir en perfekt julklapp till någon som gillar böcker om personlig utveckling, företagsorganisation, friskvård på jobbet, personlig styling och att optimera sig själv på ett nytt och logiskt sätt.

Omgiven av idioter

Den här boken har jag höga förväntningar på och den står näst på tur att läsas under hemresan från Sundsvall imorron bitti. Tveksamt om jag hinner hela – sömnen brukar övermanna mig nånstans mellan Gävle och Falun… Ja, för fram till bytet i Gävle håller jag mig vaken och sätter i mig hela innehållet i den frukostbox som ingår i förstaklassbiljetten, dricker gratis kaffe och snor åt mig gratis businesstidningar. Det gäller att tänka ekonomiskt! Mellanskillnaden i pris mellan första och andra klass försvinner ner i min mage på nolltid. Vilket osökt leder mig in på ämnet för de andra två böckerna jag läst på sistone.

Lyckas med aktier och bli miljonär i hängmattan!

I starta-eget-delen av bloggen skrev jag en del om sparande, pension och privatekonomi i början. Sen dess har jag läst på ännu mer och nu hittat en strategi som jag ligger i startgroparna med. Det kommer därför ett uppföljande inlägg så här inför det nya året där jag berättar lite om hur företagets sparande ska se ut från och med nästa år. Dessutom är det ju snart dags för bokslut och annat smått och gott, så det blir säkerligen lite fler inlägg med starta-eget-profil innan jag knyter ihop säcken och firar ettårsjubileum.

Referenser

Börjesson, P.H. (2017). Så här blir du miljonär i hängmattan. Vaxholm: Sterner.

Erikson, T. (2017). Omgiven av idioter: hur man förstår dem som inte går att förstå. Stockholm: Månpocket.